ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ هویت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ روﺷﻦﻓﻜﺮ در سینما

نویسندگان

چکیده مقاله:

ﻫﺪف اﺳﺎﺳﻲ در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎزﻧﻤﺎیی ﻫﻮﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ روﺷﻦﻓﻜﺮ در ﺳﻴﻨﻤﺎ ﺑﺎ اﺗﻜﺎء ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﻫﻮﻳﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺟﻨﻜﻴﻨﺰ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.در اﻳﻦ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ   تا 5 فیلم "هامون"،" اعتراض"، "نیمه پنهان"، "کاغذ بی خظ" و"یه بوس کوچولو" ﺑﺎ ﻣﻀﻤﻮن روﺷﻦﻓﻜﺮی ﺑﺮاﺳﺎس ﺳﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻬﻢ ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻧﻈﺮﻳﺔ  "ﺗﻌﺎﻣﻼت وﻛﻨﺶﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ" و ﻇﺮف "زﻣﺎن و ،" ﻫﻮﻳﺖ ﻳﻌﻨﻲ "ﺧﻮدﻣﻜﺎن" ﻣﻮرد ارزﻳﺎﺑﻲ و ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. درآﺧﺮ ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﻌﺮﻳﻒ آلاﺣﻤﺪ از  "ﭘﺮﺳﺘﻴﮋ" و"ﻳﺄس" ﻛﻪ ﻧﻤﻮد  ،" وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روﺷﻦﻓﻜﺮ ﺳﻪﮔﺎﻧﻪ "زاﻳﺶ ﺑﻪ دﺳﺖ ، ﺑﺎرزﻗﻬﺮﻣﺎن روﺷﻦﻓﻜﺮ در ﻋﺮﺻﺔ ﺳﻴﻨﻤﺎی ﺑﻌﺪ از اﻧﻘﻼب اﺳﺖ ﻣﻲ آﻳﺪ .ﻧﺘﻴﺠﺔ اﺻﻠﻲ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت اﺻﻠﻲ ﻛﻪ ﺑﺮای  روﺷﻦﻓﻜﺮی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﭼﻮن ﺟﺮأت، ﺟﺴﺎرت و ...در ﻓﻴﻠﻢﻫﺎ وﺟﻮد ﺗﺤﺼﻴﻼت داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد ًﻧﺪارد و ﺻﺮﻓﺎ  ﺗﺤﺼﻴﻼت داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین‌رو، این امکان وجود خواهد داشت که به‌مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

معماری و سینما عناصر مکمل و هویت بخش فضا و مکان

  معماری و سینما مجموعه‌ای از هنر و فنونی هستند که به کمک دستان توانای معمار و فیلم‌ساز درهم آمیخته‌اند. معماری و سینما هر دو به ایجاد فضا و روح زندگی می‌پردازند و در فرآیند ادراک فضا، هر دو هنر به اصول مشترکی پایبندند. جهان معماری و دنیای سینما از عناصر بنیادی مشترکی همچون صحنه، فضا، نور، حرکت و دید برخوردارند. هنر معماری در سینما به عنوان عامل اصلی ایجاد تعادل و هماهنگی در شکل تصاویر و ترکیب ...

متن کامل

موسیقی افتتاحیه در سینما

دغدغۀ آغاز یک اثر هنری، اضطرابی همیشگی برای هنرمند و مخاطب به ارمغان می آورد. هنرمند مایل است در همان ابتدا مخاطب را جذب کند تا بعدتر بتواند وی را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. مخاطب نیز در ابتدا آماده است که از عالم واقع فاصله بگیرد و ازاین رو اشتیاق بیشتری برای دریافت و ادراک دارد. هنر سینما نیز از این حکم برکنار نیست. در طول تاریخ سینما، شاهد آثاری بوده ایم که با شروع اعجا بانگیز و مسحورکننده...

متن کامل

نسبت ماهیت سینما با دین و هویت ملی: رهیافتی انتقادی به دیدگاه‌های سید مرتضی آوینی

پرسش از ماهیت سینما در فرهنگ غربی چندین دهه قدمت دارد. اما در ایران عمدۀ مباحث نظری این حوزه، ترجمه یا گرته‌برداری از آرای غربی‌ها بوده است. از زمان ورود سینما به ایران، تأملاتی از جنس آرا و نظریات سیدمرتضی آوینی دربارۀ ماهیت سینما (به‌ویژه در نسبت با هویت ایرانی-اسلامی) طرح نشده بود. بنیاد فکری آوینی دربارۀ سینما، به پیش از دسته‌بندی گونه‌های سینما برمی‌گردد. او از «ذات سینما» آغاز می‌کند. او ...

متن کامل

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین رو، این امکان وجود خواهد داشت که به مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 15

صفحات  49- 68

تاریخ انتشار 2009-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023